Despre Mihai

ARTICOL 



Mihai Viteazul sau Mihai Bravu (născut în . 1558, Târgul de Floci - d. 9 august 1601, Turda) a fost bănișor de Strehaia, stolnic domnesc) Șef şi Administrator al Diplomației Valahiei) și ban al Craiovei, apoi Domn al Țării Românești și, pentru o perioadă în 1600, conducător de facto al tuturor celor trei țări medievale care formează România de astăzi: Țara Românească, Transilvania și Moldova.



Originea și primii ani ai vieții


Mama sa, Teodora Cantacuzino, a fost soră cu Iane Cantacuzino, înalt dregător la Constantinopol și apoi ban al Craiovei, din familia Cantacuzino.Şi a fost fica  Episcopului Grec al Ierusalimului  Ianis Palelogu Kantakuzini. Acesta era EVREU-GREC , convertit la creștinismul ortodox şi după călugărie foarte rapid a ajuns  în vârful ierarhiei Bisericieşti din Ţara Sfântă. 

Acesta a avut familie înainte de convertire şi înainte de călugărie. Pe vremea când era Rabinul Bucureștiului 
Mordechai Iohanan Kantakuzini -Paleologu ,atunci i s-a născut fica sa Teodora Thora  mama lui Mihai  şi nepotul său Micha-El David  , devenit  Michkalos Dvidon  în forma grecizată. .Tatăl său  a fost domnitorul Pătraşcu Basarab Cel Bun  din neamul Drakulya (Drăculeştilor) . Adică Tatăl său era român-evreu , mama sa era grecoaică evreică. Şi rezultatul a fost un mega-român,Unificatorul tuturor românilor.

Mihai Pătrașcu a urmat calea românilor unde a crescut şi împreun cu care a copilărit. Mama sa Teodora (Tudora)  avea un magazin şi un depozit de mirodenii şi relicve din Levant şi Ţara Sfântă şi vinuri . În mare parte din copilăria lui Mihai , acesta a vândut  vin şi mirodenii din Ţara Sfântă: ulei, azimă, pământ sfânt , obiecte arheologice ,apă din Iordan şi vinuri sau stofe.

Armeanul Petre Grigorovici (Petras Grigorian) din Lemberg, unul din diplomații lui Mihai, a întocmit, probabil pentru informarea cercurilor austriece, o cronică a vieții domnitorului, document care s-a pierdut în forma originală, dar care s-a păstrat în compilația lui Stephanus Zamosius

În anul 1601, în timpul unei șederi la Praga, a fost portretizat de pictorul Egidius Sadeler, care a menționat pe marginea portretului aetatis XLIII, adică "în al 43-lea an al vieții", ceea ce indică drept an al nașterii lui Mihai anul 1558. Consemnând încă odată  aoriginea sa ţi vârsta biologică

Ascensiunea politică

La sfârșitul anului 1588 devine stolnic (Şef şi Administrator al Coprului Dplomatic al Valahiei) al curții lui Mihnea Turcitul, iar în 1593 ban al Craiovei în timpul domniei lui Alexandru cel Rău. În septembrie 1593, cu ajutorul patriarhului Constantinopolului, dar și a Comunităţii Evreilor Creştini (Bizantini) din Constantinopol înclusiv  al otomanilor după ce a plătit o sumă record de 1,5 milioane de galbeni a devenit voievod al Țării Românești, efectiv de pe 11 octombrie.
Comunitatea Evreiască Bizantină  îi cerea lui Mihai creearea unui stat favorabil  evreilor și armenilor, în care aceștia să nu fie  prigoniți ,persecutați şi nici alungați .Un stat fără pogromuri. În schimb evreii şi armenii iau plătit scaunul domnesc  şi influenţa în toate cancelariile  Europei Occidentale. O condiție   majoră a fost crearea unui PROTECTORAT VALAH  AL IERUSALIMULUI ,unde evreii  mozaici sau creștinați să fie protejați. Şi o altă condiţie era formarea în Balcani a unui stat unificat  începând din Serbia până în Moravia şi Rutenia (Cehia şi Slovacia ucraineană) ,în care să fie protejaţi  ,să fie liberi  şi egali ( egal după conceptul feudal al Evului Mediu) .Să fie egali toţi străinii de diferite credinţe religioase,precum maurii ,evreii,armenii ,fenicienii creştini(libanezii), grecii aflați sub ocupație otomonă. Iar în schimb valahii  se alegeau cu teritoriul unificat de pe vremea Daciei Romane şi cu numele "rumanus vulgatus"  spre a fi deosebit de "romanus"


Aderă la "Liga Sfântă" creștină, constituită din inițiativa Papei Clement al VIII-lea, din care inițial făceau parte Statul Papal, Spania, Austria, Ferrara, Mantova și Toscana (Anglia și Polonia au manifestat rezerve față de politica de cruciadă a papalității). Ulterior aderă și Transilvania, considerată factor decisiv în atragerea în alianță a celorlalte două state românești, Moldova și Țara Românească. Aron Vodă, domnul Moldovei semnează un tratat cu împăratul habsburgic la 16 septembrie 1594, oferind astfel un motiv în plus lui Mihai Viteazul să decidă, cu acordul boierilor, intrarea în alianța antiotomană.
Pe data de 16 decembrie 1594  transformă Biserica ortodoxă a valahiei într-o formă Greco-Catolică  de rit şi influență Gregoriană-Nestoriană  un fel de ortodocși din Siria şi Ţara Sfântă Israel. O necesitate absolută pentru Valahia din partea Statului Papal . În acest fel Biserica rămânea  Ortodoxă ca rit şi practică teologică, dar era papală  adică catolică-orientală. A contat enorm pentru așezarea Valahiei pe picior de  egalitate frățeasca cruciată cu națiuni puternic dezvoltate economic şi militar........dar mai ales dezvoltate cultural. Pentru prima dată Papa vorbea de Principatul creştin  Dacia Romania Danubiana .Tot atunci  porecla de "Bravus" (Viteazu) din copilărie  a lui Mihai  devine numele preferat pe buzele Papei Clement al VIII-lea.Nimeni în Europa Creștină nu-i spunea Michaelus Petrasco (Pătraşcu).Toţi îl numeau Michaelus Bravus
(Mihai Bravu) .


Campania antiotomană

Aderarea Țării Românești la "Liga Sfântă" a condus la izbucnirea (13 noiembrie 1594) unei revolte antiotomane soldată cu suprimarea creditorilor levantini și a întregii garnizoane otomane staționată în București. Pe acest fundal, Mihai pornește o ofensivă generală împotriva Înaltei Porți, atacând cetățile turcești de pe ambele părți ale Dunării (Giurgiu, Hârșova, Silistra ș.a.). Urmează o serie de victorii împotriva tătarilor și turcilor (la Putineiu și pe locul numit "Padina Șerpătești" de lângă satul Stănești) culminată cu incendierea Rusciucului. După modelul victorios al lui Mihai, Aron Vodă pornește o campanie similară. Datorită recunoașterii ca suzeran a lui Sigismund Bathory de către Aron Vodă și succesorul său, Răzvan Ștefan, Mihai trimite o delegație de boieri la Alba Iulia pentru a reglementa diplomatic relațiile munteano-transilvănene. Nerespectând porunca domnitorului, delegația de boieri condusă de mitropolitul Eftimie negociază și semnează la Alba Iulia la 20 mai 1595 un tratat cu Bathory prin care Mihai devenea de fapt locțiitorul acestuia pe propriul său tron (din Țara Românească). Puterea revenea astfel Sfatului Domnesc alcătuit din 12 boieri de rang înalt. Comandând o armată de cca. 16.000 de ostași, la care se adăugau cei 7.000 de transilvăneni conduși de Albert Kiraly, Mihai Viteazul obține contra turcilor victoria la Călugăreni - 13/23 august 1595 (evocată în mod strălucit în poemul "Pașa Hassan" al poetului George Coșbuc). Contraofensiva otomană îl forțează să se retragă temporar în munți, așteptând sprijinul lui Sigismund Bathory. Între timp, Ștefan Răzvan este înlocuit de pe tronul Moldovei cu Ieremia Movilă, domn fidel polonezilor. Mihai Viteazul începe, cu sprijin transilvănean și moldovean eliberarea orașelor Târgoviște (5-8 octombrie 1595), București (12 octombrie 1595) și Giurgiu (15-20 octombrie 1595).
În 1594 și în anii următori Mihai Viteazul a condus o campanie militară în sudul Dunării, cucerind cetățile Isaccea, Măcin, Cernavodă, Razgrad, Babadag, Târgul de Floci, Silistra și chiar Rusciuc, Șiștova, Nicopole și Vidin. Potrivit istoricului Nicolae Iorga, călăreții lui Mihai Viteazul ajunseseră până la Adrianopole în est și Plevna în vest. Această acțiune a fost coroborată cu cea a voievodului moldovean Aron Tiranul care a readus sub stăpânirea sa Bugeacul, în aceeași perioadă. În 1601 Mihai Viteazul a preluat aceste teritorii o dată cu instalarea sa pe tronul Moldovei, astfel încât Dobrogea și gurile Dunării s-au aflat sub stăpânirea sa până la moarte.

PACEA CUIMPERIUL OTOMAN  şi recunoaştera  NAŢIUNII ROMELIA ROMELNI numele turcesc pentru romanii bizantini sau creştini din bizanţ)
Pierderile suferite în urma campaniilor antiotomane, precum și dezastrele provocate de ostașii sultanului, au adus Țara Românească la o stare critică din punct de vedere financiar. Cu visteria golită, Mihai se vede silit să aplice o soluție pe cât de nepopulară, pe atât de vitală supraviețuirii statale: "așezământul" sau "legarea țăranilor de glie" prin care rumânii (țăranii fără pământ din Valahia) erau siliți să rămână pe moșia pe care se aflau în acel moment.
După câteva confruntări pe linia Dunării, dar mai ales după înfrângerea suferită de Sigismund Báthory în Bătălia de la Keresztes, Mihai a făcut în decembrie 1597 pace cu Imperiul Otoman.În schimbul acceptării suzeranității otomane și a plății tributului, Înalta Poartă a recunoscut domnia voievodului pe întreaga durată a vieții sale și i-a trimis steag de domnie şi a urmașilor săi dinastici, împreună cu numele de RUMANIA ROMELIA  ca stat  VASAL şi ALIAT. Valahia nu mai era un stat ocupat  sau autonom cu suveranitate limitată.Era recunoscut oficial  ca STAT SUVERAN  cu numele DACIEI ROMANE. Turcii se angajau ca în relațiile cu rumani să nu mai folosească niciodată termenul jignitor de "ghiaur"  "necredincios sau barbar bastard".
Fiind cea mai mare realizare a lui Mihai cu excepţia Unirii Principatelor. Niciodată turcii pe durata vieţii sale nu au mai folosit  ghiaur. Când a murit Mihai în 1601 asasinat.sultanul a folosit expresia " A murit Michali Dakay'Bei  Califa Romelia  "  A murit Mihai Regele Dacilor  Stăpânul Romaniei".  Dar până atunci în anul 1598
În paralel, la 9 iunie 1598, Mihai a încheiat la Mănăstirea Dealu un tratat cu împăratul Rudolf al II-lea, care s-a obligat să-i asigure subsidii pentru întreținerea armatei și i-a recunoscut caracterul ereditar al domniei în schimbul recunoașterii suzeranității împăratului.
Prin dubla suzeranitate (otomană și habsburgică) Mihai a căutat să compenseze prevederile tratatului de la Alba Iulia, din 20 mai 1595, prin care recunoscuse suzeranitatea principelui Transilvaniei, Sigismund Báthory.

Unirea de la 1600

 

Domnia lui Ieremia Movilă, devotat polonezilor, însemnase practic îndepărtarea Moldovei de Sfânta Alianță. În Transilvania, Sigismund renunța la tron în favoarea vărului său, Andrei Bathory (de asemenea înclinat către politica polonă).
În iulie 1599 a trimis o solie la Praga pentru a cere încuviințarea împăratului Rudolf al II-lea pentru punerea în practică a inițiativei sale. Primind un răspuns favorabil, la sfârșitul aceluiași an, intră în Transilvania prin pasul Buzău cu o armată formată din români, și mercenari de diferite etnii: unguri și secui din Ardeal, polonezi, sârbi,evrei,greci  etc. După victoria asupra lui Andrei Bathory (Bătălia de la Șelimbăr, 18/28 octombrie 1599) își face intrarea triumfătoare la Alba Iulia pe 1 noiembrie 1599 primind cheile fortăreței de la episcopul Demetrius Napragy. Chiar dacă a fost recunoscut de Dietă doar ca guvernator imperial, Mihai a fost conducătorul de facto al Transilvaniei.

 

Moldova

 În mai 1600, Mihai Viteazul îl alungă de pe tronul Moldovei pe Ieremia Movilă, învingându-l la Bacău, și realizează astfel, prima unire a țărilor române. Titulatura folosită de voievod (într-un document din 6 iulie 1600) era: "Domn al Țării Românești și Ardealului și a toată țara Moldovei". La recomandarea marii boierimi, Mihai a numit un domn în Moldova, subordonat sieși

Destrămarea Unirii

 Contextul internațional a fost nefavorabil lui Mihai. Puterile vecine vedeau în ambițiile sale politice o contradicție cu interesele proprii de dominanță. Habsburgii își vedeau amenințate planurile de menținere a Transilvaniei în sfera lor de influență, Polonia nu dorea pierderea controlului asupra Moldovei, iar Imperiul Otoman nu accepta ideea renunțării la Țara Românească. Mai mult chiar, uniunea personală a lui Mihai reprezenta o formulă puternică, capabilă să schimbe raportul de forțe din regiune. Existau însă și conflicte interne, cauzate de insubordonarea nobililor maghiari din Transilvania care nu acceptau măsurile impuse de noul domn. De asemenea, sașii au rămas ostili lui Mihai, în urma jafurilor întreprinse de armatele sale în orașele și satele lor (Ghimbav, Codlea, Merghindeal, Cincu, Șura Mică, Cristian, Câlnic etc.). Mihai nu reușește să înfrângă revolta nobililor maghiari transilvăneni, sprijiniți de generalul Basta la (Mirăslău 18/28 septembrie 1600) și astfel pierde Ardealul. În scurt timp Moldova va reintra în posesia Movileștilor aserviți intereselor polone. Mihai încearcă să reziste atacului polon asupra Țării Românești, însă și pe acest tron se va urca un membru al familiei Movileștilor, Simion.

Moartea lui Mihai Viteazul

 Forțat să ia calea pribegiei, Mihai cere sprijinul împăratului Rudolf al II-lea, care, în contextul reînscăunarii lui Sigismund Bathory pe tronul Transilvaniei, acceptă să-l susțină pe român. Împreună cu generalul Basta, Mihai pornește campania de recucerire a teritoriilor românești. Prin victoria de la Guruslău (3 august 1601), voievodul valah îl îndepărtează pe Bathory din Transilvania. Continuă prin a recupera Țara Românească gonindu-l pe Simion Movilă de pe tron. În aceste condiții, se întrezăreau perspectivele unei noi uniri românești, perspectivă ce nu convenea împăratului habsburgic, Rudolf al II-lea. Din ordinul său se pune la cale înlăturarea fizică a domnitorului român, și la 9/10 august 1601, la 3 km sud de Turda, Mihai Viteazul este ucis de generalul Gheorghe Basta (vezi Mormântul lui Mihai Viteazul). Capul său este luat de unul dintre căpitanii domnitorului și înmormântat de Radu Buzescu la Mănăstirea Dealu, lângă Târgoviște. Pe lespedea sa de piatră de la Mănăstirea Dealu stă scris: "Aici zace cinstitul și răposatul capu al creștinului Mihail, Marele Voievod, ce a fost domn al Țării Românești și Ardealului și Moldovei."

 

 Pe durata Unirii

Mihai a îndeplinit atât condițiile Comunității Evreilor Bizanitini cât şi pe cele ale Statului Papal Vatican. A construit o Romania , în care toţi oamenii erau liberi, şi nesubjugați.

Nimeni nu putea fi prigonit după rasa, neamul şi legea (credința lui religioasă) .

Vezi incidentul între Novak generalul sârb-valah  a lui Mihai şi Mihai. Fiindcă Mihai a acceptat să se roage într-un Sabath în Sinagoga  din Alba Iulia înainte de Pesah ,iar apoi a acceptat  să participe  la Liturgia Evanghelică a germanilor şi saxonilor din Alba. Novak a intrat furios în Sf.Biserică cu intenția de a ucide toți străinii  care nu erau valahi şi care nu erau creştini-ortodocşi. Mihai a ordonat gărzilor personale să-l dezarmeze pe generalul Novak

Mihai la exilat şi a odrodonat  uciderea  generalului său credincios. Mihai a  spus  :"Io  Mihial tocmes iaste  vorbe : Glia , și țărâna patriei nu e ' a sângelui de neam, căci sânge are glia de'n belşug , oamenii îi lipsesc. Oameni care s-o aibe la suflet şi să o păstreze vie şi să nu o vândă. Oricine are  la suflet viaţa țării ăsteia  este fiul pământului. "

Lui Novak  ia  dat un răspuns scris" Ce rea Mântuitorul ? Unde era încreştinat Mântuitorul? ....."  Novak a fost exilat oficial 13 ore şi a răspuns greşit . A zis că Iisus este Grec Ortodox. Botezat de Sf-vasile cel Mare. Şi Mihai la ucis  prin răstignire şi decapitare şi târârea după cal.

Înainte  de exilare  Lui Novak i sa dat  şansa să ia dintr-un sat al României  măcar jumătatea creştină care să nu fi vândut ţara nici la Leşi(Polonezi) şi nici la Turci .Şi satul să fie valah dintre  fiii neamului de sânge. Şi Novak n-a putut nici răspunde corect la Decretul Domnitorului şi nu a găsit în satul Drăgana din Vâlcea  ,sat pe care la ales la sorţi. Doar doi români ,un ţigan şi un armean românizat nu se tocmiseră cu turcii. 

Mihai a ucis şi românii din satul Drăgana   şi la numit Comana Jeleşti  Comana  înseamnă în româna medievală lipsa sau opusul Pomenii  creștinești  .adică satul  sa numit Jalea fără Pomenire în româna modernă, vorbită de noi. 

Ţiganul a devenit Ispravnic domnesc  cu numele de :"Grigore Ţăgănuş "şi a fost ucis la Turda cu Mihai. La fel a murit şi "Mihailea Rumânul" numele  armeanului. Domnitorul Mihai i la schimbat ca Pomenire Domnească din Arakilian în Rumânul,prin Pravilă domnească.Mihai  la numit RUMÂN fiindcă dintr-un sat întreg de români nu sa găsit nici un om nevândut  cu excepția  a doi străini un armean şi un țigan.

 Mihai a ieratat datoriile  tuturor iobagilor. Excepție făceau  doar acei oameni care se îndatorau din prostie şi cădeau în patima iobăgiei ,nereușind să-i plătească datoriile față de boieri sau alţi oameni liberi. 

Mihai a fost un reformator vizionar dar prudent  ca să nu-i scoale în cap nobilimea atât cea săsească, ungurească  şi cea  românească a valahilor.  Nu a desființat iobăgia  definitv. Dar a transformat-o în instutuţie domnească  , listată la Bursa din Alba şi Braşov. Foarte mulţi români  sloboziţi din iobăgie de Mihai şi împropietăriţi cu pământ şi vite. Au ajuns iobagi  din neputinţă şi nepricepere. Şcoala şi educaţia a devenit "slobodă şi de obşte"  datorie domnească şi obligatorie pentru absolut toţi cetăţenii Regatului Unificat .

La fel ca igiena sanitară şi îngrijirea medicală . Multe Mânăstiri au primit funcția de spitale,fiind renovate,mărite şi întărite prin decret regal (pravila domnească).







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu